Digitálny tachograf je nové kontrolné zariadenie, ktoré dňom 01.05.2006 nahradilo doteraz používané analógové tachografy vo všetkých novovyrobených motorových vozidlách kategórie N1 (s prívesným vozíkom), N2, N3 a kategórie M2 a M3 triedy III.
Oproti analógovým tachografom, u ktorých sa činnosti vodičov zaznamenávajú na tachokrúžkoch, sa údaje zapisujú na čipovej karte vodičov a v samotnom tachografe.
Na karte vodičov sa okrem činnosti vodiča zaznamenávajú aj informácie o prevádzke, ako napr. prerušenie napájania, prerušenie komunikácie so snímačom, narušenie bezpečnosti systému, zasunutie karty počas jazdy, poruchy na karte alebo v tachografe, prekročenia rýchlostí, začiatok a koniec zmeny, miesto vloženia a vybratia karty. V pamäti digitálnych tachografov sa zaznamenávajú údaje za všetkých vodičov, ktorých karty boli zasunuté v tachografe. Tachograf údaje na kartách vodičov a vo svojej pamäti zaznamenáva v UTC čase, t.j. v centrálnom svetovom čase.
Kapacita digitálneho tachografu musí byť min. 365 dní. Po jej zaplnení sa najstaršie údaje postupne prepisujú s novými.
Pokiaľ dôjde k prepisu týchto údajov bez ich predchádzajúceho stiahnutia a uloženia do PC, tak sa to považuje za priestupok.
Údaje z digitálnych tachografov sa musia sťahovať najneskôr každé 3 mesiace (90 kalendárnych dní) od predchádzajúceho sťahovania.
Desatoro vodiča vozidla nad 3,5 tony.
Prezentácia o postupoch kontrolných orgánov pri odhalovaní zásahov do digitálnych tachografov.
Ako je to zo zadaním krajiny výjazdu a príjazdu
formát PDF – prv než si prečítate tento PDF dokument:
Chcem vysvetliť ako je to so zadaním krajiny výjazdu. V PDF dokumente je uverejnené doporučenie ako na to.
Dostalo sa nám kritiky že zavádzame.
Ale.. ak si prečítate článok 34 odsek 7 v nariadení 165/2014, tak je tam jasne napísané, že začiatok pracovnej zmeny je treba označiť krajinou výjazdu. No a ja sa pýtam, je prestávka(odpočinok) začiatkom pracovnej doby?? Možno v Amerike, alebo na Kube, ale u nás nie.
Pre vodiča nákladnej dopravy to znamená, že na tachografe je znak „práca“ – nič iné. A vtedy treba zadať krajinu výjazdu.
Ak však sa potom znova prepne tachograf do režimu Odpočinok, tak má to taký istý účinok ako keby ste predchádzajúci krok neurobili…., ale;
Vzhľadom na to, že náš program sa predáva aj napríklad v Nemecku, kde toto zadanie krajiny výjazdu hojne kontrolujú zistili sme, že nemecký BAG má svoj kontrolný program nastavený tak, že ak zadáte krajinu výjazdu, tak ako som popísal a potom prepnete na Odpočinok, nevadí, ak sa potom auto pohne do 15 minút.
Týchto 15 minút skutočne nie je nikde v legislatíve, je to naše doporučenie na základe našich znalostí s inými kontrolnými programami.